מתדיינים בניו-יורק? היכונו בשלב מוקדם לגישור (או בוררות)

© 2017 Sherby & Co., Advs.

תופעת ה-ADR  (יישוב סכסוכים באמצעות בוררות או גישור) התחילה בארה”ב בשנות השמונים, ורק לאחר כעשור אומצה בישראל. ישנם עורכי-דין ישראלים שטוענים שמדיניות ה- ADR בארץ הפכה לחזון נפרץ – אולי נפרץ מידי – בבתי משפט בישראל (ובמיוחד בתל-אביב).  מזה שנים רבות יריית הפתיחה בישיבת קדם המשפט הראשונה בכל תיק אזרחי מלווה בשאלה — “נעשו מאמצים לפשרה?

אולם למרות ששופטים ישראלים מורגלים להעלות את נושא הפשרה כבר בישיבת קדם משפט הראשונה בכל תיק אזרחי (ראה פרק ז’1 לתקסד”א הישראלית, הנקרא “פגישת מהו”ת לבחינת האפשרות ליישוב התובענה בגישור”), בדרך כלל הדברים נאמרים מחוץ לפרוטוקול.

בימים אלו, המערכת המשפטית במדינת ניו-יורק (המחלקה המסחרית) לוקחת את התופעה צעד אחד קדימה. החל מיום 01.01.18, תקנה חדשה לתקנות סדר הדין של מדינת ניו-יורק תחייב את בא כוחו של כל צד לאשר לבית המשפט, בכתב, שהוא שוחח עם מרשו אודות האפשרויות להעביר את הסכסוך ל-ADR.  על פי התקנה הנ”ל, על האישור להימסר לא יאוחר מישיבת קדם המשפט הראשונה בתיק. ככל שעורך-דין (או משרד) מייצג מספר בעלי דין באותו תיק, עליו להגיש אישור נפרד עבור כל בעל-דין שהוא מייצג.

כל שנה עשרות חברות ישראליות (או חברות בת שלהן) מעורבות בהליכים משפטיים בבתי משפט בניו-יורק.

יש מדינות רבות בארה”ב שהקימו בעשור האחרון בתי משפט מיוחדים עבור סכסוכים מסחריים. בקהיליית בתי המשפט הללו, בתי המשפט במחלקה המסחרית במדינת בניו-יורק נחשבים מהמובלים בתחומם. לכן סביר להניח כי זה רק עניין של זמן עד שהתקנה הנ”ל — המחייבת לעלות את נושא ה-ADR , על הכתב, בתחילת התיק — תאומץ במדינות אמריקאיות נוספות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *