הממונה האמריקאי על הגבלים עסקיים מבקש לאסור הסכמי אי תחרות

(c) Sherby & Co., Advs. 2023

בינואר השנה הכריז ה- Federal Trade Commission האמריקאי (להלן — “ה-FTC”) על הצעת כלל חדש לאסור על סעיפי אי תחרות ביחסי עובד מעביד. ה-FTC טוען שאחד מכל חמישה עובדים אמריקאיים כפוף להסכם אי תחרות.

המצב המשפטי הנוכחי בארצות הברית הוא שהאכיפה של הסכמי אי תחרות נקבעת בהתאם לדין של כל מדינה ומדינה. קליפורניה נחשבת למדינה שבה הכי קשה (כמעט בלתי אפשרי) למעסיק לאכוף הסכם אי תחרות נגד עובד. מדינות מסוימות אחרות מסרבות לאכוף הסכמי אי תחרות אלא אם העובד מרוויח מעל סף מסוים. דוגמאות למדינות כאלו — (א) באילינוי, הסף הוא $75,000; (ב) במחוז קולומביה (וושינגטון), הסף הוא $150,000, ו-(ג) בקולורדו, הסף הוא מעט מעל $112,000.

אם יחליט ה-FTC סופית לקבל את הכלל המוצע, אסור יהיה למעסיקים לפעול בכמה סוגים של פעולות:

א. לחתום על סעיף אי תחרות עם עובד;
ב. לנסות לחתום על סעיף אי תחרות עם עובד;
ג. להציג בפני העובד כי העובד כפוף לסעיף אי תחרות כאשר למעסיק אין בסיס תום לב להאמין כי העובד כפוף למחויבות של אי תחרות בר אכיפה.

מעסיקים יידרשו גם לבטל כל הסכמי אי-תחרות קיימים על ידי מתן הודעה פרטנית לכל מי שכפוף להסכם אי-תחרות, כולל עובדים לשעבר.

הכלל המוצע מגדיר סעיף אי תחרות בצורה רחבה מאוד.

הכלל המוצע החדש מכיל בעיקר חריג אחד לכלל אי-האכיפה. כאשר אדם מוכר עסק — ואם הוא חתום על הסכם אי תחרות — הכלל החדש לא ימנע את אכיפת המחויבות החוזית שלא להתחרות.

ודוק — אין החרגה עבור עובדים בדרג הבכיר או עבור עובדים שיש להם גישה לקניין רוחני או סודי מסחרי.

כמה פרשנים ציינו כי, אם הכלל המוצע יתקבל סופית, הוא יהווה מהפך עבור המעסיקים.

סביר להניח שאם ה-FTC יחליט סופית לקבל את הכלל המוצע, תוגשנה תביעות, ללא דיחוי, במטרה לקבל הצהרה משפטית על ביטול הכלל. ארגונים עסקיים שונים בארה”ב כבר טענו כי (א) ל-FTC אין סמכות להסדיר את תחום יחסי עובד מעביד, ו-(ב) ללא קשר לעניין הסמכות, הכלל המוצע רחב מדי ואינו מתחשב באינטרסים לגיטימיים שיש למעסיקים לדרוש מעובדים מסוימים לחתום על הסכמי אי תחרות.

ה-FTC הודיע כי הכלל המוצע החדש יהיה פתוח להערות מהציבור עד ה-20 במרץ 2023. למעלה מ-17,000 הערות כבר התקבלו על-ידי FTC בנוגע לכלל המוצע החדש, וה-FTC האריך את המועד האחרון להגשת הערות, עד ה-19 באפריל , 2023.

לחברות ישראליות רבות יש עובדים אשר מקום עבודתם בארה”ב שתנאי העסקתם נקבעים בחוזים הקובעים במפורש כי חל עליהם הדין האמריקאי. מומלץ לבצע בדיקה על הסכמי אי-התחרות הנוכחיים כנגד דין המדינה הקיים.

בנוסף, חברות ישראליות שיש להן עובדים אשר מקום עבודתם בארה”ב, אך בחוזי העבודה שלהן לא מצוין במפורש איזה דין חל עליהם, צריכות לשקול אם יהיה זה ראוי לחתום על הסכם שקובע במפורש שחל עליו הדין הישראלי.

במשך שנים רבות, משרדנו סבור כי חוסר האחידות בין מדינות אמריקאיות בכל הנוגע לאכיפה של הוראות אי תחרות בהסכמי עבודה מהווה מכשול עבור יצואנים ישראלים (ויצואנים אחרים שאינם אמריקאים) המעוניינים לחדור לשוק האמריקאי. אף על פי כן, הכלל המוצע החדש על ידי ה-FTC עשוי להיות דוגמה קלאסית ל”פתרון” פשוט מדי לבעיה מורכבת. לדעתנו, פתרון עדיף לבעיה היה שהקונגרס האמריקני יחוקק כלל אחיד שייקח בחשבון את אותם תעשיות ותחומים שבהם יש קונצנזוס שהוראות אי תחרות ממלאות תפקיד מועיל.

עד שה-FTC יוציא החלטה סופית לגבי הכלל המוצע, באשר להסכמים חדשים, משרדנו יכול להמליץ להתייחס להצעת ה-FTC. ייעוץ שכזה — כולל הוספת טקסט לחוזה — יינתן על בסיס כל מקרה לגופו.